Growing Up With My Rights (Dorastanie z moimi prawami) międzynarodowy projekt z programu eTwinning

Data: 2022-03-10 • Kategoria: Ogólne informacje

Kolejny raz uczniowie klasy IIIc PSSPdP na zaproszenie partnerów z programu eTwinning mieli możliwość pracy nad wspólnym projektem. We wrześniu 2021 r. dołączyli do grona uczniów, którzy stanęli przed realizacją projektu o nazwie „Growing Up with My Rights”, współpracując m. in. z uczniami z Turcji i Jordanii. Działanie miało na celu utrwalić wiedzę na temat praw i obowiązków dziecka. Wykorzystując narzędzia Web 2.0, dramę, realizując różne zadania oraz wykorzystując techniki badawcze, projekt miał na celu zwiększyć umiejętności rozwiązywania problemów uczniów w ich codziennym życiu z ich prawami i w negatywnych sytuacjach, aby zdobyć umiejętności kreatywnego myślenia i umiejętności komunikacyjne. Zwiększenie wiedzy uczniów na temat ich praw, świadomości obowiązków poszerzą ich umiejętności życiowe. Uczestnicy projektu mieli możliwość korzystania z komputerów i technologii za pomocą narzędzi Web 2.0. Szlifowali umiejętności krytycznego myślenia poprzez udział w ankietach, zaś umiejętności komunikacyjne i pewność siebie ćwiczyli poprzez tworzenie zespołów oraz wykorzystując metody aktywizujące. Zdobywali również umiejętności społeczne i obywatelskie.

Projekt rozpoczął się we wrześniu 2021 r., a zakończył w lutym 2022 r. Webinaria dla nauczycieli prowadzone w języku angielskim i tureckim umożliwiały śledzenie postępów działań w projekcie oraz wymianę pomysłów między pedagogami. We wrześniu przeprowadzone zostały pierwsze ankiety oraz każdy z uczestników projektu został wprowadzony i zapoznany z zamierzonymi działaniami. Odbyło się głosowanie nad logo projektu. Każdy z partnerów miał za zadanie przygotować własny projekt, który następnie został poddany głosowaniu. W kolejnym miesiącu w ramach Europejskiego Tygodnia Kodowania 2021 uczniowie wykonywali zadanie z programowania pod hasłem „World Child Rights” rozwijając umiejętności analitycznego i logicznego myślenia oraz sprawdzając swoją wiedzę na temat własnych praw wykorzystując metody aktywizujące. W listopadzie uczniowie wykonywali działania związane wykorzystaniem dramy przedstawiając przypisane im jedno z Praw Dziecka- prawo do ochrony przed nadużyciami, przygotowywali z wykorzystywaniem narzędzia TonnyTool kreskówkę na temat powyższego prawa, natomiast za pomocą narzędzia Word Art do tworzenia chmur słów kreowali własne projekty nadając kształty słowom „Prawa Dziecka”. Miesiąc grudzień niósł naszym uczniom kolejne wyzwania. Za pomocą mapy myśli tworzonej przez nich w programie Canva kontynuowali utrwalanie znajomości swoich praw. Następnie za pomocą portalu Wordwall do tworzenia ćwiczeń interaktywnych mieli możliwość aktywnie pogłębiać swoją wiedzę o tematyce projektu. W styczniu uczniowie angażowali się społecznie wykonując własne karmniki dla zwierząt, w przypadku uczniów klasy IIIc PSSPdP było to karmiki z szyszek i nasion. W kolejnym miesiącu kończącym projekt nawiązując do Dnia Bezpiecznego Internetu uczniowie mieli za zadanie za pomocą narzędzia ToonTastic do tworzenia kreskówek opowiedzieć zasady bezpiecznego korzystania z Internetu, zasada przypisana uczniom brzmiała- „Nie daj się zwieźć darmowym ofertom w Internecie”. Spośród wielu działań w projekcie, ważnym wspólnym działaniem wszystkich uczestników było stworzenie kalendarza Praw Dziecka, poprzez wykonanie ilustracji do niego przez każdego z partnerów. Kolejną pracą wspólną było stworzenie kolorowej nazwy projektu- każdy z uczestników na kartce A4 miał za zadanie narysować przypisaną mu literkę z nazwy projektu, w tym przypadku S, wykonać zdjęcie prezentujące swoją pracę. Przesłane fotografie wszystkich uczestników stworzyły twórczy, kolorowy napis. Luty był czasem podsumowań i ewaluacji, podczas której uczniowie wypełniali ankiety podsumowujące udział w projekcie.

Podsumowując poprzez aktywność w zadaniach projektowych uczniowie mieli możliwość uświadomienia sobie swoich obowiązków oraz poszerzenia wiedzy o własnych prawach. Rozwinęli umiejętność posługiwania się językiem ojczystym. Mieli możliwość współpracy, poszerzenia swoich horyzontów edukacyjnych oraz poznania nowych osób. Praca w projektach z programu eTwinning stanowi zachętę do własnego rozwoju, a także współpracy z innymi.

Nauczyciel Żaneta Tkaczyk