Jak mówić o niepełnosprawności
Data: 2024-10-17 • Kategoria: Ogólne informacje
W dniu 17.10.2024 r. wychowankowie Ośrodka Szkolno-Wychowawczego im. Anny Karcz w Pułtusku uczestniczyli w kolejnym spotkaniu w ramach projektu edukacyjnego "Jak mówić o niepełnosprawności", organizowanego pod patronatem Wydawnictwa Edukacyjnego Kapelusz z Kwiatami. Celem projektu jest zwiększanie wrażliwości i zrozumienia dla osób z niepełnosprawnością ruchową oraz edukowanie najmłodszych w zakresie pełnej integracji społecznej. Na początku zajęć dzieci dowiedziały się, jak różne formy może przybrać niepełnosprawność ruchowa. Mogli poznać historie osób poruszających się na różne sposoby – o kulach, za pomocą balkoników, na wózkach manualnych i elektrycznych. Nauczyciele podkreślili, że osoby z niepełnosprawnościami nie zawsze spełniają stereotypowe wyobrażenia. Dzięki zajęciom dzieci nauczyły się, że każda osoba ma bogate wnętrze i wyjątkową osobowość, którą warto poznać. Kluczowym elementem zajęć była piękna, pouczająca historia o księżniczce Lukrecji, która marzyła o zabawie w ogrodzie z rówieśnikami. W bajce mała Lukrecja nie mogła poruszać się jak inne dzieci, ale dzięki wróżce i wyjątkowemu wózkowi spełniło się jej marzenie o wspólnej zabawie. Opowieść miała na celu ukazanie dzieciom, że nawet osoby z ograniczeniami ruchowymi mogą uczestniczyć we wszystkich aspektach życia społecznego, jeśli tylko dostaną odpowiednie wsparcie.
W trakcie spotkania poruszono również temat sportów dla osób z niepełnosprawnościami. Dzieci mogły zobaczyć zdjęcia i filmy z zawodów paraolimpijskich oraz podziwiać sportowców uprawiających taniec na wózkach, szermierkę, koszykówkę czy narciarstwo alpejskie. W ten sposób dzieci dowiedziały się, że niepełnosprawność nie jest przeszkodą w realizacji marzeń i osiąganiu sukcesów. Po części teoretycznej dzieci przystąpiły do pracy plastycznej. Miały za zadanie zaprojektować własne wersje wózków inwalidzkich, wykorzystując różnorodne techniki, od malowania po wyklejanie mandali i tworzenie prac z materiałów przyrodniczych, takich jak kasztany i liście. Zajęcia praktyczne pozwoliły uczniom zrozumieć konstrukcję wózków i zachęciły ich do twórczej pracy, jednocześnie rozwijając umiejętności manualne i wyobraźnię.
Kolejnym punktem programu był spacer edukacyjny, podczas którego dzieci mogły doświadczyć, jakie bariery napotykają osoby na wózkach w codziennym życiu. Nauczyciele zademonstrowali dzieciom, jak trudno jest pokonać kilka schodków bez pomocy, oraz uwrażliwili je na potrzebę dostosowania otoczenia.
Zajęcia zakończyły się rozmową o tym, jak każde dziecko może stać się wsparciem dla osób z niepełnosprawnościami. Nauczyciele przypomnieli uczniom, że empatia, życzliwość i gotowość do pomocy to wartości, które warto pielęgnować. W ramach projektu „Jak mówić o niepełnosprawności” młodzi uczestnicy dowiedzieli się, że ich wsparcie i zrozumienie mogą mieć ogromne znaczenie w życiu drugiego człowieka.
Dzięki takim inicjatywom dzieci z Pułtuska uczą się nie tylko tolerancji, ale także, że każdy z nas, bez względu na swoje ograniczenia, może pełnić ważną rolę w społeczeństwie i realizować swoje marzenia.
Wychowawcy odpowiedzialni za projekt: Marta Kwiatkowska, Wioletta Łątkowska, Alina Rutkowska, Rafał Olszewski.