Międzynarodowy projekt eTwinning „Art Child and 5A”

Data: 2022-01-27 • Kategoria: Ogólne informacje

Od września 2021 r. do stycznia 2022r. na zaproszenie partnerów z Turcji uczniowie klasy IIIc PSSPdP brali udział w projekcie z programu eTwinning o nazwie „Art Child and 5A”. Projekt ten miał charakter międzynarodowy, gdyż uczestniczyli w nim uczniowie i nauczyciele m. in. z Turcji, Chorwacji, Łotwy, Litwy, Rumunii, Portugalii, Polski, Armenii, Mołdawii.

Głównym założeniem projektu było umożliwienie dzieciom rozwijania wiedzy, emocji i zachowań na temat sztuki. Dzięki działaniom pod tytułami „Farby, Techniki, Materiały, Sztuki Tradycyjne, Malarze i ich prace”, obszary rozwoju uczniów miały zostać wzmocnione, a dzieci mogły lepiej zrozumieć znaczenie sztuki. Wchłonąć tradycyjną sztukę, zdobywając wiedzę na temat sztuk plastycznych.

W każdym miesiącu dla uczestników projektu przygotowane zostały zadania:

Wrzesień: 1-Paints -praca z suchym kolorem, pastelem, akwarelą, malowaniem palcami.

To zadanie uczniowie zrealizowali ozdabiając bawełniane worko-plecaki przy użyciu pasteli do tkanin. W swych pracach nawiązali do aktualnej pory roku. Stworzyli kolorową i modną rzecz użytkową niewielkim nakładem. Pokazali, że sztuka towarzyszyć nam może na co dzień.

Październik: 2-Techniki- cięcie-składanie, przyklejanie, bigowanie, drukowanie, walcowanie.

W zadaniu tym nawiązaliśmy do zajęć z zakresu przysposobienia do pracy, wykonując techniką wydzieranki kolorowe słoiki na przetwory. Zadanie to korelowało z wyżej wymienionymi zajęciami, gdyż w owym czasie przygotowywaliśmy jesienne przetwory.

Techniki- zaokrąglanie, uścisk. Tu uczniowie przygotowali na zajęciach masę solną. Tematem prac jaki wybrali były jesienne owoce i warzywa. Z masy powstały duże i realistycznie odzwierciedlające owoce natury, które po wyschnięciu zostały pomalowane przez uczniów farbami plakatowymi. Działanie to było okazją do utrwalenie nazewnictwa, pochodzenia i cech jesiennych owoców i warzyw.

Listopad: 3-Materiały- naturalne lub odpadowe.

Z materiałów wskazanych do użycia w zadaniu uczniowie wykonali jesienne drzewka witrażowe. W swej pracy wykorzystali rolki po papierze toaletowym, wysuszone liście, kolorową bibułkę prostą, tekturę, laminator i folię do laminowania. Korzystając z liści i bibuły uczniowie ćwiczyli znajomość rodzajów drzew.

Grudzień: 4-Sztuki tradycyjne- sztuka tradycyjna, malarze i ich dzieła.

W działaniu związanym z tradycją w sztuce nawiązaliśmy do historii piernika i bombki. Uczniowie pokazali partnerom projektowym własnoręcznie ozdobione pierniki oraz wykonane przez nich bombki. Dodatkowo uczniowie stworzyli własny, kolorowy, papierowy łańcuch choinkowy, który ozdobił klasowe drzewko świąteczne.

Realizując dział- malarze i ich dzieła wybrany został malarz Vincent van Gogh, dobrze znany uczniom i ich ulubiony obraz „Słoneczniki”. Podczas twórczych działań starali się oni odtworzyć barwy uchwycone w dziele słynnego artysty, co okazało się nie lada gratką.

W międzyczasie uczestników projektu zachęcano do udziału w dodatkowych zadaniach, m. in.:

-udział w ankiecie dotyczącej logo projektu,

- praca zespołowa- wykonanie dowolną techniką jednej z liter z nazwy projektu, aby finalnie powstał kolorowy kolaż nazwy projektu,

- udział w Codeweek,

- zaprojektowanie i wykonanie własnej korony,

- sztuka jesieni- wykonanie jesiennych prac plastycznych oraz zamieszczenie ich w Slidesmania.com- miejscu do tworzenia niezwykłych prezentacji,

- zaprezentowanie swojej miejscowości oraz placówki,

- stworzenie tablicy projektowej, rozpowszechniającej działania w projekcie,

- udzielenie odpowiedzi przez uczniów na pytanie- „co sądzą o projekcie?”, w aplikacji AnswerGarden, narzędziu pozwalającym w szybki sposób otrzymać odpowiedź na zadane pytanie,

Styczeń: 5- badania ewaluacyjne projektu, ukończenie projektu.

Zanim zakończy się nasz projekt, jak przystało na projekty w Programie eTwinning, końcową wspólną pracą jest stworzenie wspólnego dzieła, produktu, w tym przypadku to stworzenie historyjki w aplikacji STORYJUMPER, umożliwiającej tworzenie i udostępnianie e-książeczek. Książeczka pt.: „Niech moja sztuka przemówi” napisana będzie w języku angielskim, każdy z partnerów projektu powinien dołożyć swoją „cegiełkę” w tym działaniu i dopisać część opowieści. E-książeczka opowiadać będzie o małym chłopcu, w którym budzi się chęć tworzenia. Każdy z partnerów krok po kroku opisuje proces powstawania dzieła chłopca, zwracając uwagę na uczucia. Nasza klasa napisała o kolorze zielonym, nawiązując tym samym do natury, symboliki koloru i samego procesu powstawania tego koloru.

Za nami ankieta ewaluacyjna projektu, w której uczniowie i nauczyciel oceniali swoją prace w projekcie oraz wyciągali wnioski. Udział w projekcie rozwinął zainteresowania plastyczne naszych uczniów oraz ich kreatywność. Umożliwił poznanie nowych osób, krajów poszerzając nasze horyzonty. Kolejny raz udział w programie eTwinning udowodnił, że mimo bariery językowej można razem współpracować i dzielić pasje.

Nauczyciel Żaneta Tkaczyk