START W DOROSŁOŚĆ

Data: 2021-06-21 • Kategoria: Ogólne informacje

,,Dzieciństwo i dorosłość powinny się opierać na tym samym...

na wolności wyborów i ponoszeniu ich konsekwencji.

Czym więc dzieciństwo różni się od dorosłości?

W dzieciństwie to rodzice wskazują nam alternatywy,

zaś w dorosłym życiu tworzymy je sobie sami...”

/autor nieznany/

W II półroczu roku szkolnego 2020/2021 w naszej Placówce realizowane było Przedsięwzięcie edukacyjne z elementami projektu edukacyjnego wspierające działalność wychowawczą Ośrodka ,,START W DOROSłOŚĆ”. Realizacja przedsięwzięcia odbywała się w formie cyklicznych warsztatowych spotkań edukacyjnych z pedagogiem szkolnym – panią Małgorzatą Grudziąż we współpracy z wychowawcami grup wychowawczych. Uczestniczyły w nich pełnoletnie, bądź zbliżające się do pełnoletności, wychowanki grup wychowawczych: IV, V, VI i X.

Celem przedsięwzięcia było przygotowanie wychowanek z niepełnosprawnością intelektualną do samodzielnej, godnej egzystencji w świecie ludzi dorosłych w kontekście wchodzenia w związki partnerskie oraz podejmowania roli żony i matki.

Przedsięwzięcie zostało opracowane w oparciu o diagnozę potrzeb i oczekiwań wychowanek Ośrodka oraz ich rodziców, na podstawie rozmów i przeprowadzonych obserwacji, jak również na podstawie pozyskanych informacji o losach absolwentów naszej placówki.

Treści przedsięwzięcia zrealizowane były z podziałem na trzy moduły zawierające odpowiednio dobraną tematykę dostosowaną do wieku i możliwości poznawczych wychowanek:

Moduł I – Jestem kobietą (Jak funkcjonuje organizm młodej kobiety?; Co to znaczy być osobą dorosłą?; Jestem asertywna.; Co robić, aby podobać się mężczyznom?; Jak wybrać odpowiedniego mężczyznę swojego życia?).

Moduł II - Pierwsza miłość (Wczesna dorosłość – czas ,,otwierania” swoich uczuć.; Intymność we dwoje.; Konsekwencje braku rozwagi w kontaktach intymnych.; Nieplanowane, ale kochane.).

Moduł III - Poważny związek = poważna odpowiedzialność (Szczęśliwy związek dwojga osób.; Odpowiedzialne rodzicielstwo.).

W celu ułatwienia wychowankom ,,przekucia” zdobytej wiedzy teoretycznej w konkretne umiejętności praktyczne wprowadzona została metoda projektu edukacyjnego na różnych etapach realizacji przedsięwzięcia. Uczestniczki warsztatów przygotowywały scenki na różne tematy, np.: „Asertywnie odmawiam niepożądanych zachowań seksualnych”, „Nie biorę używek. Jestem asertywna”, „Potrafię planować zakupy”.

Realizowane treści były spójne z założeniami Programu Wychowawczo-Profilaktycznego Ośrodka; Podstawą programową kształcenia ogólnego dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym w szkołach podstawowych; Podstawą programową kształcenia ogólnego dla szkół specjalnych przysposabiających do pracy dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, a także z rządowym programem "Za życiem". Poszczególne zagadnienia realizowane były z wykorzystaniem metod aktywizujących (m.in. drzewko decyzyjne, elementy dramy, metoda zdań niedokończonych, planowania przyszłości, quizy, piramida priorytetów, prezentacje multimedialne).

Dzięki realizacji przedsięwzięcia wychowanki zyskały wiele rzetelnych, rzeczowych informacji na temat poszczególnych aspektów dorosłego życia, zaspokoiły naturalną ciekawość, rozwiały wątpliwości oraz wyeliminowały nieprawdziwe informacje w tym zakresie. Pozwoliło im to uzyskać odpowiedni kontekst poznawczy ułatwiający uporanie się z niepokojami i zaakceptowanie zmian związanych z przekraczaniem progu dorosłości. Dziewczęta są odpowiednio przygotowane do podejmowania rozsądnych decyzji mających wpływ na ich zdrowie i życie, a także do radzenia sobie w różnych sytuacjach społecznych i korzystania, w razie potrzeby, z pomocy właściwych instytucji.

W trakcie trwania realizacji przedsięwzięcia dokonywana była ewaluacja bieżąca poprzez: obserwację wiedzy, umiejętności i postaw wychowanek, wymianę informacji z rodzicami oraz bieżące rozmowy z wychowankami, a także wymianę informacji z pracownikami Ośrodka.

Po zakończeniu realizacji przedsięwzięcia edukacyjnego wychowanki uczestniczące w spotkaniach z psychologiem szkolnym opanowały następujące umiejętności:

  • rozumieją proces dojrzewania oraz akceptują zmiany zachodzące w ciele i psychice dorastającej dziewczyny i dorosłej kobiety;
  • potrafią w sposób asertywny unikać niepożądanych zachowań seksualnych i bronić własnych praw;
  • rozumieją, co wiąże się z ukończeniem 18 roku życia w kwestii podejmowania świadomych decyzji i ponoszenia za nie odpowiedzialności;
  • potrafią nawiązywać właściwe relacje z płcią przeciwną;
  • trafnie rozpoznają i wyrażają uczucia;
  • rozumieją konieczność przeprowadzania badań profilaktycznych u ginekologa;
  • okazują szacunek dla własnego ciała oraz szanują intymność innych osób;
  • rozumieją sytuację małżeństwa, w którym występuje niepełnosprawność;
  • rozumieją, co oznacza odpowiedzialne rodzicielstwo i opieka nad dzieckiem.

Podsumowaniem realizacji Przedsięwzięcia edukacyjnego z elementami projektu edukacyjnego wspierającego działalność wychowawczą Ośrodka „Start w dorosłość” była realizacja projektu edukacyjnego pt. „Moje życie, moje decyzje.”. Wychowanki, we współpracy z wychowawcami grup wychowawczych, przygotowały i zaprezentowały: plakat promujący szczęśliwą rodzinę, piosenkę ,,Rymowane rady dla dorastających dziewcząt” oraz quiz wiedzy ,,Bez tajemnic”. Wykazały się przy tym kreatywnością, umiejętnością pracy w zespole i dużym zasobem wiedzy związanej z realizowaną tematyką. Wszystkie działania zostały podsumowane i publicznie zaprezentowane w animacji z wykorzystaniem narzędzi multimedialnych przygotowanej przez naszego, utalentowanego informatycznie wychowanka. Link do animacji komputerowej: Start Dorosłość 2021

Wyrażamy nadzieję, że START W DOROSŁOŚĆ dla naszych wychowanek będzie źródłem radości, satysfakcji i spełnieniem życiowych planów. Przyniesie im wymierne korzyści w postaci optymalnie wysokiej jakości funkcjonowania w rodzinie i społeczeństwie w przyszłym, niełatwym dorosłym życiu.

Zespół nauczycieli ds. opracowania i realizacji Przedsięwzięcia edukacyjnego z elementami projektu edukacyjnego „Start w dorosłość”

wychowawcy grup wychowawczych:

Agnieszka Ciuśniak

Monika Górska

Grażyna Pieńkosz

Jolanta Korytkowska

Mariola Męczyńska

Renata Kasińska

Małgorzata Śliwińska

pedagog szkolny:

Małgorzata Grudziąż