Struktura organizacyjna placówki
Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy im. Anny Karłowicz w Pułtusku jest jedyną w powiecie pułtuskim placówką dydaktyczno-opiekuńczo-wychowawczą organizującą kształcenie dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi.
Organem prowadzącym SOSW jest Starostwo Powiatowe w Pułtusku. Nadzór pedagogiczny nad placówką sprawuje Kuratorium Oświaty w Warszawie Delegatura w Ciechanowie.
Misją SOSW im. A. Karłowicz jest:
- rozwijanie autonomii ucznia niepełnosprawnego intelektualnie,
- budowanie realnego i pozytywnego obrazu własnej osoby (personalizacja),
- rozwijanie umiejętności komunikacyjnych i społecznych ucznia (socjalizacja),
- wyposażenie ucznia (w ramach posiadanych przez niego realnych możliwości) w takie umiejętności, wiadomości, sprawności i nawyki, które umożliwiają poznawanie świata oraz samodzielne funkcjonowanie w nim,
- efektywna współpraca ze środowiskiem lokalnym w celu pełniejszej realizacji zadań statutowych placówki.
Głównym zadaniem Ośrodka jest przygotowanie uczniów, na miarę ich możliwości, do samodzielnego udziału w życiu społecznym w integracji ze środowiskiem. Ośrodek realizuje cele edukacyjne, wychowawcze, profilaktyczne i terapeutyczne.
W strukturze organizacyjnej SOSW funkcjonują:
- Przedszkole Specjalne,
- Publiczna Szkoła Podstawowa Specjalna (maksymalny wiek uczniów 18 lat)
- oddziały dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim,
- oddziały dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym,
- Publiczna Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy dla uczniów z umiarkowanym lub znacznym stopniem niepełnosprawności intelektualnej oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi (maksymalny wiek uczniów 24 lata),
- Grupy wychowawcze.
Celem edukacji uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim jest wprowadzenie ich w świat wiedzy, dbając o harmonijny rozwój intelektualny, etyczny, emocjonalny, społeczny i fizyczny. Kształcenie uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną przebiega na podobnych zasadach jak w szkołach masowych. Realizowana jest podstawa programowa kształcenia ogólnego, obowiązują takie same przedmioty nauczania i podręczniki. Ponadto nauczyciele opracowują dla uczniów indywidualne karty pracy.
W celu dostosowania wymagań edukacyjnych do potrzeb i możliwości uczniów nauczyciele podczas zajęć wykorzystują różnorodne metody, formy i środki dydaktyczne pozwalające na optymalne opanowanie treści nauczania, które zostały przewidziane na dany etap edukacyjny.
Uczniowie z lekką niepełnosprawnością intelektualną, podobnie jak ich pełnosprawni rówieśnicy ze szkół masowych, przystępują do egzaminu na zakończenie klasy VIII szkoły podstawowej. Uczniowie korzystają jednak z dostosowanych do ich potrzeb i możliwości psychofizycznych arkuszy egzaminacyjnych.
Celem edukacji uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym jest rozwijanie ich autonomii, nabywanie zdolności adaptacyjnych, wdrażanie do samodzielnego i niezależnego funkcjonowania społecznego w duchu poszanowania ogólnie przyjętych zasad, z zachowaniem prawa do własnej inności.
Podczas kształcenia uczniów z umiarkowanym lub znacznym stopniem niepełnosprawności intelektualnej oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi obowiązuje odrębna podstawa programowa. Zespół nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniami, przy współpracy z rodzicami, tworzy/modyfikuje i realizuje Indywidualne Programy Edukacyjno-Terapeutyczne opracowane w oparciu o Wielospecjalistyczną ocenę funkcjonowania ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym.
Realizowane treści programowe skupiają w sobie elementy poszczególnych przedmiotów nauczania z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb i możliwości psychofizycznych poszczególnych uczniów. W odniesieniu do starszych uczniów Ośrodka wiele uwagi zostaje poświęcone na zgłębianie zagadnień związanych z wyborem przez nich przyszłej drogi zawodowej. Celem tego rodzaju edukacji jest przygotowanie ich do aktywnego poszukiwania zatrudnienia, zgodnie z posiadanymi predyspozycjami i możliwościami, a także z aktualnym zapotrzebowaniem ze strony rynku pracy.
SOSW integruje się ze środowiskiem lokalnym. Współdziała z miejscowymi instytucjami kulturalno-oświatowymi (w tym szkołami i uczelniami wyższymi), organizacjami i zakładami pracy na rzecz edukacji oraz rozwoju dzieci i młodzieży Ośrodka. Współpracuje również z instytucjami i organizacjami pozarządowymi wspierającymi realizację statutowych celów i zadań placówki. Ośrodek podejmuje również aktywną współpracę z rodzicami uczniów włączając ich w szeroki nurt działalności placówki w poszczególnych obszarach jej funkcjonowania.
Na pieczęciach Ośrodka, którymi opatruje się świadectwo i legitymację szkolną pomija się określenie ,,specjalna” oraz określenie rodzaju niepełnosprawności uczniów.
Ośrodek prowadzi działalność przez cały rok szkolny jako placówka, w której przewidziane są ferie szkolne. Jego czas pracy dostosowany jest do rodzaju zadań realizowanych przez placówkę oraz do potrzeb wychowanków. Mają tu oni zapewnioną całodobową opiekę, a także odpowiednie warunki do nauki, wypoczynku oraz wszechstronnego rozwoju. Ośrodek jest przyjazny uczniom, wolny od przemocy rówieśniczej i zapewnia właściwą atmosferę podczas pobytu w placówce.
W trosce o bezpieczeństwo uczniów i wychowanków powierzonych opiece Ośrodka stale wdrażane są kolejne działania mające na celu realizację przyjętej i ciągle udoskonalanej strategii podnoszącej poziom bezpieczeństwa dzieci i młodzieży. Do tych działań należą:
- prowadzenie całodobowego monitoringu wizyjnego w budynku placówki, jak również na terenie przyległym do Ośrodka,
- pełnienie przez nauczycieli dyżurów w czasie przerw międzylekcyjnych,
- pełnienie dyżurów przez pracowników niepedagogicznych – portierów,
- konsekwentne realizowanie zadań związanych z szeroko pojętym bezpieczeństwem w różnych miejscach i sytuacjach, a zawartych w przyjętych planach, programach, harmonogramach itp.,
- udział Ośrodka w kampaniach i akcjach propagujących bezpieczeństwo,
- organizowanie szkoleń dla uczniów, rodziców i pracowników.