PLAN ZAJĘĆ z zakresu alternatywnych i wspomagających form komunikacji ,,Czaruję słowem i gestem"
Data: 2018-01-17 • Kategoria: Projekty unijne
Zajęcia z zakresu alternatywnych i wspomagających form komunikacji „Czaruję słowem i gestem: adresowane są do uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym, uczęszczających do PSPS w SOSW im. A. Karłowicz w Pułtusku. Uczniowie ci, w trakcie zajęć będą rozwijać kompetencje komunikacyjne oraz kształtować umiejętności posługiwania się alternatywnymi lub wspomagającymi formami komunikacji.
Kompetencja komunikacyjna: jest umiejętnością wymiany werbalnych i niewerbalnych sygnałów w celu współdziałania międzyludzkiego. Proces komunikacji stanowi podstawę przekazywania informacji, zaspokajania potrzeb, wyrażania uczuć, wywierania wpływu itp. Brak skutecznej komunikacji jest jedną z najpoważniejszych przeszkód na drodze do efektywnej działalności zespołowej lub + grupowej, ale też indywidualnego rozwoju osobowego. Dotyczy to zarówno przekazywania odpowiednich wiadomości, jak również rozumienia ich znaczeń.
W trakcie zajęć będą aranżowane sytuacje dające uczniom możliwość jak najpełniejszego w nim udziału, wyzwalające aktywność uczniów, powodujące zaangażowanie oraz rozbudzające ich zainteresowania. Podczas zajęć wykorzystane zostaną zasoby dydaktyczne Ośrodka zakupione w ramach projektu oraz wcześniej posiadane, narzędzia, sprzęty wchodzące w skład wyposażenia klaso -pracowni. Na zajęciach wykorzystane będą pozytywnie zwalidowane produkty projektów innowacyjnych zrealizowanych w latach 2007-2013 w ramach POKL:
- Dziecko z mową bezdźwięczną. Sposoby wspomagania w terapii – Podręcznik,
- Percepcja słuchowa. Implikacje do praktyki – Podręcznik,
- Scenariusze zajęć logopedycznych.
1. Termin realizacji zajęć: styczeń - czerwic 2018r.
2. Cele zajęć:
* Uczeń ujawnia intencję do komunikowania się z najbliższym otoczeniem, wykazuje aktywność w zakresie nawiązywania kontaktu lub reagowania na sygnały ze środowiska.
* Uczeń stara się rozumieć istotę aktu komunikacji, określa rolę nadawcy i odbiorcy, wskazuje integralne elementy aktu komunikacji, jest świadomy funkcji różnych systemów komunikacyjnych, w tym języka jako kodu, ekspresji twórczej, znaczenia sygnałów pozawerbalnych świadomych i nieświadomych itp..
*Uczeń rozumie komunikaty werbalne i niewerbalne, podejmuje refleksję nad znaczeniami słów i dąży do ich zrozumienia, wykorzystuje informacje zawarte w komunikatach i krytycznie ocenia ich zawartość.
*Uczeń rozumie teksty użytkowe, prawidłowo wykorzystuje zawarte w nich informacje.
* Uczeń stosuje reguły interakcji społecznych, zachowuje się adekwatnie do sytuacji, odpowiednio reaguje, inicjuje komunikację. Zdolny jest do opanowania podstawowych mechanizmów funkcjonowania społecznego.
3. Zakres tematyczny zajęć:
- nauka reagowania na własne imię,
- nauka nawiązywania kontaktu wzrokowego,
- nauka nawiązywania kontaktu zadaniowego,
- naśladowcze ćwiczenia artykulacyjno – fonacyjno – wokalno – oddechowe,
- naśladowcze ćwiczenia z zakresu orientacji w schemacie własnego ciała,
- nauka reagowania na polecenia słowne,
- kształtowanie pojęć,
- wprowadzenie i nauka korzystania z alternatywnych i wspomagających metod komunikacji.
4. Oczekiwane efekty realizacji zajęć:
- reagowanie ruchem ciała na dźwięki najbliższego otoczenia,
- reagowanie ruchem ciała w sposób adekwatny do danej sytuacji komunikacyjnej,
- reagowanie ruchem ciała na mowę ludzką,
- reagowanie ruchem ciała na proste pojedyncze komunikaty,
- reagowanie ruchem ciała na komunikaty ułożone sekwencyjnie,
- identyfikowanie symboli obrazkowych, przedmiotów z komunikatem werbalnym (używanie symboli obrazkowych, przedmiotów do wyrażania własnych potrzeb),
- informowanie o stanach emocjonalnych.
- przejmowanie inicjatywy w komunikacji (inicjowanie działań, np. ruchów, gestów).
- nadawanie komunikatów opartych o treści związane z dniem codziennym,
- skupianie uwagi na bodźcu,
- rozumienie relacji pomiędzy sygnałem a działaniem,
- wysłuchiwanie i rozpoznawanie dźwięków najbliższego otoczenia,
- wskazywanie źródła dźwięku,
- nawiązywanie kontaktu wzrokowego,
- nawiązywanie kontaktu na wspólnym polu uwagi.
Opracował
Krzysztof Kurpiewski