PLAN ZAJĘĆ z zakresu alternatywnych i wspomagających form komunikacji ,,Czaruję słowem i gestem"

Data: 2018-01-17 • Kategoria: Projekty unijne

Zajęcia z zakresu alternatywnych i wspomagających form komunikacji „Czaruję słowem i gestem: adresowane są do uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym, uczęszczających do PSPS w SOSW im. A. Karłowicz w Pułtusku. Uczniowie ci, w trakcie zajęć będą rozwijać kompetencje komunikacyjne oraz kształtować umiejętności posługiwania się alternatywnymi lub wspomagającymi formami komunikacji.

Kompetencja komunikacyjna: jest umiejętnością wymiany werbalnych i niewerbalnych sygnałów w celu współdziałania międzyludzkiego. Proces komunikacji stanowi podstawę przekazywania informacji, zaspokajania potrzeb, wyrażania uczuć, wywierania wpływu itp. Brak skutecznej komunikacji jest jedną z najpoważniejszych przeszkód na drodze do efektywnej działalności zespołowej lub + grupowej, ale też indywidualnego rozwoju osobowego. Dotyczy to zarówno przekazywania odpowiednich wiadomości, jak również rozumienia ich znaczeń.

W trakcie zajęć będą aranżowane sytuacje dające uczniom możliwość jak najpełniejszego w nim udziału, wyzwalające aktywność uczniów, powodujące zaangażowanie oraz rozbudzające ich zainteresowania. Podczas zajęć wykorzystane zostaną zasoby dydaktyczne Ośrodka zakupione w ramach projektu oraz wcześniej posiadane, narzędzia, sprzęty wchodzące w skład wyposażenia klaso -pracowni. Na zajęciach wykorzystane będą pozytywnie zwalidowane produkty projektów innowacyjnych zrealizowanych w latach 2007-2013 w ramach POKL:

  • Dziecko z mową bezdźwięczną. Sposoby wspomagania w terapii – Podręcznik,
  • Percepcja słuchowa. Implikacje do praktyki – Podręcznik,
  • Scenariusze zajęć logopedycznych.

1. Termin realizacji zajęć: styczeń - czerwic 2018r.

2. Cele zajęć:

* Uczeń ujawnia intencję do komunikowania się z najbliższym otoczeniem, wykazuje aktywność w zakresie nawiązywania kontaktu lub reagowania na sygnały ze środowiska.

* Uczeń stara się rozumieć istotę aktu komunikacji, określa rolę nadawcy i odbiorcy, wskazuje integralne elementy aktu komunikacji, jest świadomy funkcji różnych systemów komunikacyjnych, w tym języka jako kodu, ekspresji twórczej, znaczenia sygnałów pozawerbalnych świadomych i nieświadomych itp..

*Uczeń rozumie komunikaty werbalne i niewerbalne, podejmuje refleksję nad znaczeniami słów i dąży do ich zrozumienia, wykorzystuje informacje zawarte w komunikatach i krytycznie ocenia ich zawartość.

*Uczeń rozumie teksty użytkowe, prawidłowo wykorzystuje zawarte w nich informacje.

* Uczeń stosuje reguły interakcji społecznych, zachowuje się adekwatnie do sytuacji, odpowiednio reaguje, inicjuje komunikację. Zdolny jest do opanowania podstawowych mechanizmów funkcjonowania społecznego.

3. Zakres tematyczny zajęć:

- nauka reagowania na własne imię,

- nauka nawiązywania kontaktu wzrokowego,

- nauka nawiązywania kontaktu zadaniowego,

- naśladowcze ćwiczenia artykulacyjno – fonacyjno – wokalno – oddechowe,

- naśladowcze ćwiczenia z zakresu orientacji w schemacie własnego ciała,

- nauka reagowania na polecenia słowne,

- kształtowanie pojęć,

- wprowadzenie i nauka korzystania z alternatywnych i wspomagających metod komunikacji.

4. Oczekiwane efekty realizacji zajęć:

- reagowanie ruchem ciała na dźwięki najbliższego otoczenia,

- reagowanie ruchem ciała w sposób adekwatny do danej sytuacji komunikacyjnej,

- reagowanie ruchem ciała na mowę ludzką,

- reagowanie ruchem ciała na proste pojedyncze komunikaty,

- reagowanie ruchem ciała na komunikaty ułożone sekwencyjnie,

- identyfikowanie symboli obrazkowych, przedmiotów z komunikatem werbalnym (używanie symboli obrazkowych, przedmiotów do wyrażania własnych potrzeb),

- informowanie o stanach emocjonalnych.

- przejmowanie inicjatywy w komunikacji (inicjowanie działań, np. ruchów, gestów).

- nadawanie komunikatów opartych o treści związane z dniem codziennym,

- skupianie uwagi na bodźcu,

- rozumienie relacji pomiędzy sygnałem a działaniem,

- wysłuchiwanie i rozpoznawanie dźwięków najbliższego otoczenia,

- wskazywanie źródła dźwięku,

- nawiązywanie kontaktu wzrokowego,

- nawiązywanie kontaktu na wspólnym polu uwagi.

Opracował

Krzysztof Kurpiewski