WARSZTATY FLORYSTYCZNE „Rok w ogrodzie”

Data: 2018-01-10 • Kategoria: Projekty unijne

Od 10 stycznia 2018r. pierwsza grupa uczniów uczestniczy warsztatach florystycznych w ramach realizacji Projektu pt. „MYŚL KREATYWNIE. DZIAŁAJ AKTYWNIE. PROGRAM PODNOSZENIA EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA I ROZWOJU SPOŁECZNO-ZAWODOWEGO UCZNIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ ORAZ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI SPRZĘŻONYMI; PODNOSZENIE KOMPETENCJI PEDAGOGICZNYCH NAUCZYCIELI SPECJALNEGO OŚRODKA SZKOLNO-WYCHOWAWCZEGO IM. ANNY KARŁOWICZ W PUŁTUSKU” współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Osi priorytetowej X „EDUKACJA dla ROZWOJU REGIONU” Działanie 10.01 „EDUKACJA OGÓLNA I PRZEDSZKOLNA” Poddziałanie 10.01 „EDUKACJA OGÓLNA (w tym w szkołach zawodowych)”. Regionalnego Programu Operacyjnego województwa Mazowieckiego na lata 2014-2020.

Warsztaty pierwszej grupy odbywają się w wymiarze 1 godziny tygodniowo i potrwają do maja 2018r. Na realizację warsztatów florystycznych „Rok w ogrodzie” dla pierwszej grupy w projekcie przewidziane zostało 16 godzin.

Wsparciem w ramach realizacji projektu objęta została grupa 6 uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym uczęszczających do PGS i PSSPdP w SOSW im. A. Karłowicz w Pułtusku. Treści zawarte w niniejszym planie warsztatów florystycznych zgodne są z podstawą programową kształcenia ogólnego dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym. Uczniowie w trakcie warsztatów rozwijają kompetencje kluczowe oraz kształtują postawy/umiejętności, które są pożądane na rynku pracy, tj. kompetencje matematyczne, przyrodnicze, ICT, praca zespołowa, kreatywność, przedsiębiorczość i innowacyjność. Realizacja warsztatów przebiegać będzie w formie pracy grupowej, praktycznego działania związanego z wykonywaniem czynności związanych ze specyfiką różnych form aktywności o charakterze przygotowującym do dalszego kształcenia, wykonywania zawodu bądź pracy zarobkowej, np. w pracy w charakterze ogrodnika.

Podczas zajęć będą aranżowane sytuacje dające uczniom możliwość jak najpełniejszego w nim udziału, wyzwalające aktywność uczniów, powodujące zaangażowanie oraz rozbudzające ich zainteresowania. Podczas zajęć wykorzystane zostaną zasoby dydaktyczne Ośrodka zakupione w ramach projektu oraz wcześniej posiadane, narzędzia, sprzęty wchodzące w skład wyposażenia florystycznego. W trakcie realizacji warsztatów wykorzystane zostaną również zasoby środowiska lokalnego - współpraca ze sklepami ogrodniczymi, punktami usługowymi, właścicielami kwiaciarni i zielonych ogrodów. Podczas zajęć wykorzystane będą pozytywnie zwalidowane produkty projektów innowacyjnych zrealizowanych w latach 2007-2013 w ramach POKL: 3/POKL/8.1.1: Model zatrudnienia wspomaganego osób z niepełnosprawnością intelektualną. W ramach zajęć zostaną wykorzystane e-podręczniki bądź e-zasoby/e-materiały dydaktyczne stworzone dzięki środkom EFS w latach 2007-2013 i 2014-2020, które zostały dopuszczone do użytku szkolnego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej: Codzienne wybory – co kupić, jak kupować? – scenariusze lekcji. W trakcie zajęć stosowane są różnorodne metody i formy pracy, m.in. Metody oparte na obserwacji, na słowie, na praktycznym działaniu, doświadczeniach oraz metody aktywizujące. Warsztaty są realizowane w formie indywidualnej, grupowej, zespołowej, zarówno w warunkach klasowych, jak i w terenie.

ZAKRES TEMATYCZNY ZAJĘĆ:

  • Czego potrzebuje roślina do życia?
  • Poznajemy pracę ogrodnika.
  • Mierzenie ciężaru nasion roślinnych – zabawa matematyczna z wagą.
  • Od cebulki do roślinki – założenie kącika przyrodniczego.
  • Rośliny doniczkowe i ogrodowe – praca z komputerem.
  • Kompozycja kwiatowa z wykorzystaniem gąbki florystycznej.
  • Pierwsze wiosenne kwiaty.
  • Najpiękniejsze aranżacje bukietowe.
  • Robimy kompozycję kwiatową na stół wielkanocny.
  • Poznajemy świat roślin ogrodowychpraca z wykorzystaniem e-podręcznika.
  • Poznajemy pracę w kwiaciarni – zabawa w sklep.
  • Prowadzimy obserwację roślin - posługiwanie się pojęciami: mniej, więcej, tyle samo.
  • Zabiegi pielęgnacyjne roślin doniczkowych.
  • „Ścieżka zdrowia” – zabawa dydaktyczna, orientacja w terenie, ustalenie stron świata, nauka liczenia i odszukanie roślin.
  • Wiosenne porządki – prace porządkowo - pielęgnacyjne.
  • Zapraszamy do ogrodu – zorganizowanie wystawy na korytarzu szkolnym.

Uczniowie chętnie i zaangażowaniem uczestniczą w dodatkowych warsztatach realizowanych w ramach projektu. Rozwijają swoje zdolności i zainteresowania florystyczne. Nieustannie chłoną nową wiedzę i czerpią z tego dużo satysfakcji.

Osoby i instytucje wspierające realizację zajęć:

Nauczyciele i wychowawcy SOSW im. A. Karłowicz w Pułtusku

Rodzice uczniów/wychowanków SOSW im. A. Karłowicz w Pułtusku

Sklepy ogrodnicze i kwiaciarnie na terenie Pułtuska

Mariola Męczyńska

Nauczyciel SOSW im. A. Karłowicz w Pułtusku