ZAJĘCIA DYDAKTYCZNO-WYRÓWNAWCZE Z MATEMATYKI

Data: 2017-10-10 • Kategoria: Projekty unijne

Od 10 października 2017r. pierwsza grupa uczniów uczestniczy w dodatkowych zajęciach dydaktyczno – wyrównawczych z matematyki w ramach realizacji Projektu pt. ,,MYŚL KREATYWNIE. DZIAŁAJ AKTYWNIE. PROGRAM PODNOSZENIA EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIAI ROZWOJU SPOŁECZNO-ZAWODOWEGO UCZNIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ ORAZ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI SPRZĘŻONYMI; PODNOSZENIE KOMPETENCJI PEDAGOGICZNYCH NAUCZYCIELI SPECJALNEGO OŚRODKA SZKOLNO-WYCHOWAWCZEGO IM. ANNY KARŁOWICZ W PUŁTUSKU” współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Osi priorytetowej X „EDUKACJA dla ROZWOJU REGIONU” Działanie 10.01 „EDUKACJA OGÓLNA I PRZEDSZKOLNA” Poddziałanie 10.01.01 „EDUKACJA OGÓLNA (w tym w szkołach zawodowych)”. Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014-2020.

Zajęcia odbywają się w wymiarze 1 lub 2 godzin lekcyjnych tygodniowo i potrwają do czerwca 2018r. Łącznie na realizację dodatkowych zajęć dydaktyczno-wyrównawczych z matematyki dla pierwszej grupy w projekcie przewidziane zostały 32 godziny dydaktyczne.

Wsparciem w ramach realizacji projektu objęta została grupa 6 uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim z klas V-VII Publicznej Szkoły Podstawowej Specjalnej z klasami dotychczasowego Publicznego Gimnazjum Specjalnego w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym im. Anny Karłowicz w Pułtusku.

Plan zajęć dydaktyczno-wyrównawczych jest zgodny z podstawą programową kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych. Uczniowie w trakcie zajęć będą rozwijać następujące kompetencje matematyczne: liczenie i posługiwanie się pieniędzmi; mierzenie objętości, ciężaru i czasu z zastosowaniem przyrządów pomiarowych; rozpoznawanie i odczytywanie figur geometrycznych; wykonywanie działań na liczbach naturalnych; orientacja w przestrzeni. Ponadto uczniowie będą rozwijać kompetencje ICT oraz umiejętności pracy w zespole i kreatywność.

Podczas zajęć dydaktyczno-wyrównawczych wykorzystywane są zasoby dydaktyczne Ośrodka zakupione w ramach projektu oraz wcześniej posiadane, m.in. narzędzia, sprzęty wchodzące w skład wyposażenia klaso-pracowni. Wykorzystywane są również pozytywnie zwalidowane produkty projektów innowacyjnych zrealizowanych w latach 2007- 2013 w ramach POKL: „Pl – potrafię, wiem, znam – radę sobie dam”, „Innowacyjny program rozwijający psychoedukacyjne kompetencje interpersonalne u uczniów klas IV-VI”.

W ramach zajęć wykorzystywane są również e-podręczniki, e-zasoby/ e-materiały dydaktyczne stworzone dzięki środkom EFS w latach 2007-2013 i 2014-2020, które zostały dopuszczone do użytku szkolnego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej:

  • Tajemnicze odejmowanie kwadratów liczb dwucyfrowych. Gra dydaktyczna
  • Tajemnicze mnożenie liczb dwucyfrowych - gra dydaktyczna – scenariusze lekcji
  • Konspekty zajęć z matematyki prowadzonych metodą projektów – scenariusze lekcji
  • Eksperymentowanie i wzajemne nauczanie. Matematyka – scenariusze lekcji

W tracie zajęć stosowane są różnorodne metody i formy pracy, m.in.metody oparte na obserwacji, na słowie, na praktycznym działaniu, doświadczeniach oraz metody aktywizujące, gry i zabawy integracyjne. Zajęcia są realizowane w formie: indywidualnej, grupowej, zespołowej, zarówno w warunkach klasowych, jak i w terenie.

ZAKRES TEMATYCZNY ZAJĘĆ:

  • działania na liczbach naturalnych; rachunek pamięciowy,
  • działania na liczbach wymiernych,
  • procenty,
  • ułamki zwykłe i dziesiętne,
  • objętość i ciężar,
  • obliczenia monetarne,
  • obliczenia zegarowe,
  • obliczanie pól powierzchni figur płaskich,
  • skala i plan.

OSOBY I INSTYTUCJE WSPIERAJĄCE REALIZACJĘ ZAJĘĆ:

Nauczyciele i wychowawcy SOSW im. Anny Karłowicz w Pułtusku.

Rodzice uczniów/wychowanków SOSW im. Anny Karłowicz w Pułtusku.

Uczniowie chętnie, z widocznym zaangażowaniem uczestniczą w dodatkowych zajęciach realizowanych w ramach projektu. Nieustannie chłoną nową wiedzę, następnie wykorzystują ją w praktycznym działaniu, w codziennej aktywności szkolnej i pozaszkolnej. Czerpią z tego dużo satysfakcji i podnoszą poziom własnych wyników nauczania z zakresu matematyki.

Iwona Nowosielska

nauczyciel SOSW im. A. Karłowicz w Pułtusku