ZAJĘCIA DYDAKTYCZNO-WYRÓWNAWCZE Z PRZEDMIOTÓW MATEMATYCZNO-PRZYRODNICZYCH

Data: 2017-10-10 • Kategoria: Projekty unijne

Od 10 października 2017r. odbywają się dodatkowe zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze z zakresu przedmiotów matematyczno- przyrodniczych w ramach realizacji Projektu pt. ,,MYŚL KREATYWNIE. DZIAŁAJ AKTYWNIE. PROGRAM PODNOSZENIA EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA I ROZWOJU SPOŁECZNO-ZAWODOWEGO UCZNIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ ORAZ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI SPRZĘŻONYMI; PODNOSZENIE KOMPETENCJI PEDAGOGICZNYCH NAUCZYCIELI SPECJALNEGO OŚRODKA SZKOLNO-WYCHOWAWCZEGO IM. ANNY KARŁOWICZ W PUŁTUSKU” współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Osi priorytetowej X „EDUKACJA dla ROZWOJU REGIONU” Działanie 10.01 „EDUKACJA OGÓLNA I PRZEDSZKOLNA” Poddziałanie 10.01.01 „EDUKACJA OGÓLNA (w tym w szkołach zawodowych) „ Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014-2020.

Zajęcia odbywają się w wymiarze 1 lub 2 godzin lekcyjnych tygodniowo i potrwają do czerwca 2018r. Łącznie na realizację dodatkowych zajęć dydaktyczno-wyrównawczych z przedmiotów matematyczno-przyrodniczych w projekcie przewidziane zostały 32 godziny dydaktyczne.

Wsparciem w ramach realizacji projektu objęta została grupa 4 uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim z klas I-III Publicznej Szkoły Podstawowej Specjalnej z klasami dotychczasowego Publicznego Gimnazjum Specjalnego w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym im. Anny Karłowicz w Pułtusku.

Plan zajęć dydaktyczno-wyrównawczych zgodny jest z podstawą programową kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych (I etap edukacyjny, obejmujący klasy I-III). Uczniowie w trakcie zajęć rozwijają kompetencje kluczowe oraz kształtują postawy/ umiejętności, które są pożądane na rynku pracy, tj. kompetencje matematyczne, przyrodnicze, ICT, praca zespołowa, kreatywność. W trakcie zajęć aranżowane są sytuacje dające uczniom możliwość jak najpełniejszego w nich udziału, wyzwalające ich aktywność, powodujące zaangażowanie oraz rozbudzające zainteresowania.

Podczas zajęć z przedmiotów matematyczno-przyrodniczych wykorzystywane są zasoby dydaktyczne Ośrodka zakupione w ramach projektu oraz wcześniej posiadane, m.in. narzędzia, sprzęty wchodzące w skład wyposażenia klaso-pracowni. Wykorzystywane są również pozytywnie zwalidowane produkty projektów innowacyjnych zrealizowanych w latach 2007- 2013 w ramach POKL: nr WND-POKL.03.03.04-00-070/13, nr WND-POKL.03.03.04-00-070/13, nr WND-POKL.03.03.04-00-070/13. W ramach zajęć wykorzystywane są również e-podręczniki, e-zasoby/ e-materiały dydaktyczne stworzone dzięki środkom EFS w latach 2007-2013 i 2014-2020, które zostały dopuszczone do użytku szkolnego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej: ,,Przyroda wokół nas- multimedialne karty pracy"; ,,Tajemnicze mnożenie liczb dwucyfrowych- gra dydaktyczna- scenariusze lekcji"; ,,Krzyżówki z przyrody- scenariusze zajęć". W tracie zajęć stosowane są różnorodne metody i formy pracy, m.in. metody oparte na obserwacji, na słowie, na praktycznym działaniu, doświadczeniach oraz metody aktywizujące, gry i zabawy integracyjne. Zajęcia są realizowane w formie: indywidualnej, grupowej, zespołowej, zarówno w warunkach klasowych, jak i w terenie.

ZAKRES TEMATYCZNY ZAJĘĆ:

  • Jesienne przetwory z warzyw - sposób na zdrowie.
  • Owocowy zawrót głowy.
  • Zabawy doświadczalne, „O czym szumią drzewa” - praktyczne zastosowanie matematyki.
  • Dary jesieni - zabawy w sklep.
  • Warstwowa budowa lasu.
  • Planujemy jesienne wydatki - posługiwanie się polskimi banknotami.
  • Przygotowanie drzew do zimy – obliczanie wieku drzew.
  • Wpływ pogody na nasze zdrowie. Odczytywanie temperatury.
  • Substancje rozpuszczalne w wodzie.
  • Stany skupienia wody. Robimy doświadczenia.
  • Rodzaje opadów i osadów.
  • Różne sposoby odczytywania i zapisywania czasu zegarowego.
  • Robię zakupy - obliczanie kosztu zakupów i reszty z wykorzystaniem e-podręcznika.
  • Gry i zabawy matematyczne.
  • Cztery pory roku - obliczenia kalendarzowe.
  • Robimy przedświąteczne zakupy - mierzenie, ważenie, liczenie pieniędzy, obliczanie wartości kupowanego towaru.
  • Planowanie czynności w ciągu dnia.
  • Zabawy matematyczne z figurami geometrycznymi.
  • Największe miasta Polski. Mierzenie odległości na mapie Polski między miastami na mapie Polski.
  • Mierzenie objętości płynów używanych podczas dnia.
  • Zabawa „Pracownia krawiecka” - znamy swoje rozmiary.
  • Poznajemy tajemnice naszego ciała.
  • Lubimy liczyć- gry i zabawy matematyczne.
  • Mierzenie ciężaru produktów spożywczych używanych w kuchni- zabawy matematyczne z wagą.
  • Dbamy o swoje zdrowie - praca z komputerem.
  • Krążenie wody w przyrodzie.
  • Od źródła rzeki do jej ujścia - praca z wykorzystaniem e-podręcznika.
  • Prowadzimy obserwacje mikroskopowe.
  • Zjawisko powstawania tęczy - przeprowadzenie doświadczenia.
  • Dbamy o nasze środowisko.
  • Od nasionka do roślinki. Posługiwanie się wagą i miarą objętości.
  • Pracowite pszczoły.

OSOBY I INSTYTUCJE WSPIERAJĄCE REALIZACJĘ ZAJĘĆ:

Nauczyciele i wychowawcy SOSW im. Anny Karłowicz w Pułtusku.

Rodzice uczniów/wychowanków SOSW im. Anny Karłowicz w Pułtusku.

Powiatowy Urząd Pracy w Pułtusku.

Uczniowie chętnie, z widocznym zaangażowaniem uczestniczą w dodatkowych zajęciach realizowanych w ramach projektu. Nieustannie chłoną nową wiedzę, następnie wykorzystują ją w praktycznym działaniu, w codziennej aktywności szkolnej i pozaszkolnej. Czerpią z tego dużo satysfakcji i podnoszą poziom własnych wyników nauczania z zakresu przedmiotów matematyczno-przyrodniczych oraz ogólnego funkcjonowania społecznego.

Eliza Kędzierska

nauczyciel SOSW im. A. Karłowicz w Pułtusku